Komosa ryżowa dla cukrzyków, alergików, opcji wege i sercowców ?

Udało mi się upolować komosę w kilogramowym opakowaniu i za całkiem znośną cenę :) Osobiście bardzo lubię komosę i jest ona dla mnie bardzo dobrą alternatywą dla ryżu, kaszy i makaronu (bardzo dobra do zupy pomidorowej) oraz białka zwierzęcego. Ostatnio ograniczam spożycie mięsa co objawiło się zachciewajkami na jajka :) Komosa bardzo dobrze uzupełnia zapotrzebowanie na białko, a w promocji otrzymujemy jeszcze parę pozytywnych gratisów m.in. witaminy :)

Zachęcam do lektury :)

KOMOSA RYŻOWA (quinoa) – właściwości i wartości odżywcze komosy ryżowej

Komosa z warzywami z woka

Ser Halloumi grillowany na rukoli z pomidorami i granatem

Dostaliśmy do posmakowania ser Halloumi, który bardzo nam zasmakował. Baaardzo bardzo dobry, ale trudno go upolować 😉

Indeks glikemiczny:

  • ser Halloumi – 0
  • rukola – 15
  • granat – 35
  • pomidory – 30

Ser Halloumi grillowany

Przygotowanie:

  • Rukolę oraz pokrojone pomidory układam na talerzu. Skrapiam limonką i oliwą z oliwek. Posypuję pestkami granatu (można dodać paprykę żółtą i ogórka świeżego).
  • Na suchą rozgrzaną patelnię wykładam pokrojony w grube plastry ser Halloumi i grilluję z obu stron.
  • Układam ugrillowane plastry Halloumi na rukoli i gotowe 😀

 

Czym jest hipoglikemia reaktywna oraz jak sobie z nią radzić?

Czym jest hipoglikemia reaktywna ? Ciekawy artykuł, który nie wyczerpuje tematu, ale w prosty sposób tłumaczy co to jest i jak sobie radzić z tą przypadłością :) Moja hipoglikemia jest coraz mniejsza, ale lekarze nie wiedzą dlaczego :) Chyba to co robię po prostu działa :)

Czym jest hipoglikemia reaktywna oraz jak sobie z nią radzić?

Logo

Powidła śliwkowe z czekoladą według Śliwki

Nareszcie udało mi się zrobić powidła śliwkowe z czekoladą. Jestem zachwycona, zrobiłam tylko 4 słoiczki, ale to nie problem 😉 Powideł śliwkowych zawsze mam w zapasie, wystarczy podgrzać w rondelku i dodać czekoladę :) Niestety nie powiem wam ile czego dałam, ponieważ w ostatnim momencie, jak nakładałam powidła do słoików, przypomniało mi się, że miałam testować wersję z czekoladą. Poszły dwie tabliczki czekolady bo bałam się, że będzie za czekoladowo i martwiłam się o konsystencję kremu po ostygnięciu. Okazało się, że całkowicie niepotrzebnie :)

Czekoladowe powidła

Indeks glikemiczny:

  • śliwki – 35
  • gorzka czekolada (min. 70% kakao, u mnie 81%) – 25

Mmmm biały ser i powidła czekoladowe, takie śniadania lubię 😀

Pieczone udka gęsie i sałatka z figami

Z lekkim opóźnieniem przedstawiam obiad oparty o sezonowe produkty, mowa tu o gęsinie oraz figach :) Jeszcze można trafić na gęsi, więc polujcie. Ostatnio udało mi się upolować tłuszcz gęsi, z którego będę robić smalec :) Często również można spotkać szyjki gęsie w bardzo przystępnej cenie, które idealnie nadają się na bulion :)

Gęś i sałatka figowa

Indeks glikemiczny:

  • 2 nogi gęsie – 0
  • roszponka – 15
  • ser typu Feta – 30
  • 2 figi – 35
  • przyprawy (pieprz, sól, płatki suszonego czosnku, chilli, ocet balsamiczny)

Przygotowanie:

  • Roszponkę przekładam do miseczki. Dodaję sól,  pieprz, pokrojone figi oraz pokruszoną Fetę. Wszystko polewam octem balsamicznym.
  • Nóżki gęsie przyprawiam solą i pieprzem. Następnie wkładam do naczynia żaroodpornego, dodaję ostrej papryki oraz suszone płatki czosnku i zamykam naczynie.
  • Nagrzewam piekarnik do 200°C i piekę nóżki w tej temperaturze przez 30 min, następnie zmniejszam temperaturę do 175°C i piekę jeszcze przez ok. 1 h (zasada 1 h na 1 kg mięsa).

Zupa ogórkowa w wersji Śliwkowej

Zrobiło się zimno i deszczowo, więc przyszedł czas na zupę ogórkową. Muszę się przyznać, że nie bardzo przepadałam za tą zupą. Jednak raz trafiłam na zupę ogórkową, która mi zasmakowała i zaczęłam kombinować jak odtworzyć ten smak :) Udało się i ogórkowa zagościła u nas na dobre. W zupie są ziemniaki, ale ja osobiście zjadam ich jednostki śladowe i to tylko dlatego, że mamy do czynienia z kiszonym ogórkiem, który podobno obniża indeks glikemiczny potraw.

U nas ogórkowa jest alternatywą dla poniedziałkowej pomidorowej robionej na bazie rosołu 😉

Ogórkowa

Indeks glikemiczny:

  • mięso na bulion mięsny (u mnie 3 szyjki gęsie oraz 6 skrzydełek kurzych) – 0
  • włoszczyzna na rosół lub bulion warzywny – 85 (warzywa korzeniowe mają wysoki IG po ugotowaniu, ale ich nie jemy i nie musimy się nimi przejmować)
  • ziemniaki (u mnie 2 do 3 szt., mają wysoki IG, ale nie musimy ich jeść) – 70
  • kiszony ogórek (u mnie ok. 4 sztuki, ale proponuje dodawać według swoich preferencji smakowych) – 15
  • koperek (koniecznie świeży lub mrożony)
  • przyprawy (liść laurowy, ziele angielskie, sól, pieprz, można dodać chilli)

Przygotowanie:

  • Do garnka wkładam mięso, zalewam wodą, przykrywam i grzeję na wolnym ogniu.
  • Szumuję wywar i dodaję liść laurowy, 2 ziarenka ziela angielskiego, odrobinę soli i włoszczyznę.
  • Gdy warzywa są już ugotowane (nie powinny być rozgotowane), wyjmuję je oraz mięso.
  • Dodaję pokrojone w kostkę ziemniaki.
  • Gdy ziemniaki są już prawie ugotowane, dodaję starte kiszone ogórki i dalej gotuję na wolnym ogniu.
  • Gdy ogórek zmięknie to dodaję pokrojony koperek, zupę smakuję i doprawiam do smaku.

Jajecznica z grzybami leśnymi

Wczoraj taki obiad zagościł na naszym stole :) Długo wyczekiwana jajecznica z grzybami :) Już po grzybobraniu i część grzybów została przez nas wysuszona, a te mniejsze zostały podsmażone na masełku i zamrożone (przydadzą się do farszu do pierogów i pasztecików). A część zostawiliśmy na jajecznicę z grzybami :) Jeżeli nie macie grzybów leśnych możecie zrobić z pieczarkami, ale to nie to samo 😉

Jajecznica z grzybami

Indeks glikemiczny:

  • kilka sztuk grzybów (u mnie Podgrzybki) – 15
  • masło – 0
  • jajka – 0
  • przyprawy (sól, pieprz)

Przygotowanie:

  • pokrojone byle jak grzybki podsmażam na masełku, dosmaczam solą i pieprzem, duszę, aż zmiękną
  • wbijam jajka i mieszam
  • mam mały trik, aby korzystać z wartości odżywczych żółtka: staram się tak mieszać jajecznicę, aby białko się ścinało, a żółtka zostały w całości i dopiero pod sam koniec rozcinam je, aby konsystencja żółtka była jak w jajku na miękko :)

Kaszka czekoladowa z żurawiną

Witam :) Chyba każdy kiedyś doświadczył takiego zjawiska: rano, pusta lodówka po powrocie z wyjazdu i świadomość, że trzeba coś zjeść zanim wyjdzie się z domu :)

Hmm szybkie oszacowanie sytuacji: co jest?

Karton mleka na czarną godzinę i produkty suche :) Jestem uratowana ! Kaszka czekoladowa z żurawiną, płatkami owsianymi i wiórkami gorzkiej czekolady, które zostały mi po robieniu jakiegoś deseru. Taaaa daaa 😉

Kaszka z żurawiną

Indeks glikemiczny:

  • mleko (1 szklanka) – 35
  • kasza manna (3 łyżki) – 60
  • mielone siemię lniane (1 łyżka) – 35
  • kakao bez cukru (1 łyżka) – 20
  • płatki owsiane – 40
  • żurawina suszona bez cukru – 45
  • wiórki gorzkiej czekolady (min. 70% kakao) – 25

Przygotowanie:

  • Do rondelka wlewam mleko i dodaję kaszkę, kakao oraz mielone siemię lniane.
  • Całość mieszam, aż zgęstnieje i zacznie bulgotać.
  • Przelewam do miseczki, posypuję płatkami, żurawiną i wiórkami gorzkiej czekolady.
« Older Entries